Zinok

Zinok patrí medzi mikroelementy, čo sú minerály, ktoré náš organizmus využíva v dávke niekoľkých miligramov denne. Avšak, sú pre udržanie zdravia nevyhnutné. Konkrétne zinok zlepšuje stav pokožky, vlasov a nechtov, chráni bunky pred oxidačným stresom a podporuje imunitu.

Zinok a jeho význam pre organizmus


1. Zlepšuje stav pokožky, vlasov a nechtov

Naša pleť je neustále ohrozovaná baktériami a nečistotami z ovzdušia. Dôsledkom toho je narušenie štruktúr pokožky, a preto dochádza k infekcii, čo sa najčastejšie prejavuje chorobou známou ako akné. Samozrejme, nedostatok zinku nie je primárnou príčinou vzniku akné, ale čiastočne napomáha k jeho vzniku. Ďalším pozitívom zinku je, že zrýchľuje hojenie rán a zabráňuje stárnutiu pokožky.

Zinok pomáha produkovať maz v oblasti vlasov, čo má za dôsledok zníženie výskytu lupín a suchej pokožky. Ďalšou úlohou je aj udržiavanie celistvosti vlasov, vďaka čomu sa vyhnete vypadávaniu vlasov. Čo sa týka nechtov, zabezpečuje ich pevnosť a zabraňuje ich lámaniu a vzniku bielych škvŕn.

2. Podporuje imunitu

Zinok je potrebný na aktiváciu T-lymfocytov, čo sú látky, ktoré rozpoznávajú cudzie bunky a produkujú cytotoxický materiál. Preto T-lymfocyty spôsobujú neprijatie transplantovaných orgánov, čo sa dá potlačiť imunosupresívami. S oslabenou imunitou sú spojené rôzne ochorenia, ako sú nádcha, chrípka a ďalšie infekcie.

3. Chráni bunky pred oxidačným stresom

Oxidačný stres je spôsobený nerovnováhou v našom tele, kedy množstvo voľných radikálov prevyšuje množstvo antioxidantov. Voľne radikály sú jednoducho povedané látky, ktoré ničia dôležité molekuly v tele. To môže viesť k rozvoji rôznych ochorení, ako je rakovina, srdcovo-cievne ochorenia, choroby tráviacej a dýchacej sústavy, cukrovka, Alzheimerova a Parkinsonova choroba. Antioxidanty sú zase látky, ktoré dokážu neutralizovať tieto atómy, čím sa stávajú neškodné. Práve zinok je jedným z antioxidantov.

4. Znižuje tráviace ťažkosti

Dostatok zinku v tele dokáže pomôcť stimulovať tráviace ťažkosti, ako je hnačka. To je však prospešné najmä u detí, u dospelých to taký efekt nemá. Okrem toho, zinok aktivizuje vyše 100 enzýmov trávenia a metabolizmu.

5. Zlepšuje učenie a pamäť

Zinok zohráva dôležitú úlohu pri regulovaní neurónov, presnejšie ovplyvňuje ich vzájomné spájanie. Jednoducho povedané, dostatok zinku nám zlepší nielen schopnosť učiť sa, ale aj zapamätať si viac.

Bio a Raw potraviny

6. Podporuje fyzickú a psychickú stránku človeka

Zinok je potrebný pre aktívnych športovcoch a pre ľudí, ktorí zažívajú fyzické alebo psychické preťaženie. Je to z toho dôvodu, že tento minerál pozitívne pôsobí na výkonnosť organizmu, znižuje únavu, tlmí depresie a upokojuje nervový systém.

7. Zlepšuje plodnosť

Zinok stimuluje hladinu hormónov v tele, najmä testosterón, inzulín a melatonín. To má za následok zvýšenie libida.

8. Je prevenciou chronických ochorení

Zinok je známy aj tým, že napomáha nielen liečiť niektoré ochorenia, ale je aj ich prevenciou. Ide o choroby, ako sú anémia, reumatoidná artritída, znížená funkcia štítnej žľazy a osteoporóza. Okrem toho je účinný pri likvidácii straty čuchu a sluchu.

9. Ostatné funkcie

  • zabezpečuje uvoľnenie vitamínu A z pečene
  • reguluje pH
  • nevyhnutný pre normálny vývoj pohlavných orgánov
  • dôležitý pre správny rast kostí

Odporúčaná denná dávka

VekOdporúčaná denná dávka zinku (mg)
Mužido 10 rokov5 – 10
10 rokov →15
Ženydo 10 rokov5 – 10
10 rokov →12
tehotenstvo a dojčenie15 – 20

Nedostatok zinku

Nedostatok zinku sa prejavuje únavou, zmenami nálady, nechutenstvom, nepohodou a oslabenou imunitou spojenou s častými infekciami. Taktiež si môžeme všimnúť zhoršený stav pokožky s tvorbou vredov a iné poruchy, ktoré sme si vysvetlili vyššie.

Pozrite si a využite aktuálne akcie a zľavy v lekárni Dr.Max z kategórie Chrípka a nádcha. Rôzne akcie až do výšky -20%.

Zinok v strave

PotravinaMnožstvo zinku (mg) na 100 g potraviny
Ústrice16
Horká čokoláda10
Jahňacie mäso9
Tekvicové semená8
Huby8
Červené mäso7
Krab7
Sezamové semienka6
Kešu oriešky6
Semená ľanu5
Pečeň5
Vajcia4
Cícer4
Arašidy4
Celé zrná (ovsené vločky, hnedá ryža…)3 – 5
Homár3,5
Fazuľa3
Mliečne výrobky1

Nadbytok zinku

Nielen nedostatok zinku je nebezpečný, ale aj nadbytok. Ten sa prejavuje tráviacimi ťažkosťami (nevoľnosť, nechutenstvo, zvracanie, hnačka, bolesť brucha), zvýšenou teplotou, kovovou chuťou v ústach, bolesťami hlavy a znížením dobrého cholesterolu. Nadbytok zinku vzniká najmä pri užívaní doplnkov stravy.

Použité zdroje: základné zdroje textu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.