Poruchy učenia

Poruchy učenia môžu byť podmienené ochorením nervového systému alebo mozgu, čo sa môže prejavovať ako zhoršená schopnosť prijímať, spracovávať a uchovávať informácie. Inými slovami – narušená je schopnosť učenia. Tento problém sa stáva čoraz častejším a v dnešnej dobe už mnoho detí trpí touto poruchou. Poruchy učenia môžu byť príznakom vážnejšieho ochorenia, alebo sú samotným vyústením problémov nervového systému a mozgu. Ku poruchám môže dôjsť napríklad pri mentálnej retardácii či zníženom IQ, čo vyžaduje špeciálnu pedagogickú výučbu dieťaťa.
Obsah článku:
Príčiny poruchy učenia:
1. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
Možno ste už o tejto chorobe počuli, možno nie, ale patrí medzi najčastejšie psychické ochorenia, ktorými trpia deti.
Deti s týmto ochorením majú problém s koncentráciou – nedokážu sa plne sústrediť na určitú činnosť po dlhší čas. Pri tomto ochorení sú deti taktiež aj hyperaktívne. To je hlavný rozdiel medzi podobným ochorením známym pod ADD (Attention Deficit Disorder).
ADHD a ADD sú ochorenia, ktoré sa najčastešie diagnostikujú deťom v predškolskom veku. Každé podozrenie by sa malo rozoberať s odborníkom, ktorý podľa rôznych testov môže potvrdiť alebo vyvrátiť dané podozrenie.
Magnetická rezoznancia je poslednou vyšetrovacou metódou, ktorá potvrdí menšiu kapacitu mozgu. Deťom s týmto ochorením sa odporúča špeciálna pedagogická výučba, časté striedanie aktivít, vďaka ktorým bude pre dieťa oveľa ľahšie si koncentráciu udržať.
2. Dyslexia
Dyslexia je vývojová porucha negatívne ovplyvňujúca hláskovanie, čítanie, písanie a v niektorých prípadoch aj počítanie. Deti trpiace touto poruchou majú často problémy s koncentráciou, krátkodobou pamäťou, ukladaním informácii či celkovo s učením.
V dnešnej dobre je však množstvo učebných pomôcok pre deti, ktoré o čosi pomalšie a ťažšie dokážu ukladať informácie a majú problémy s učením.
Takou metodickou pomôckou sú napríklad myšlienkové mapy. Myšlienkové mapy pomáhajú s dyslexiou, pretože využívajú obrázky, farby, tvary rôznych veľkostí a symboly na zachytenie informácii tak, aby sme im ľahšie porozumeli.
3. Dysgrafia
Dysgrafia je taktiež ako dyslexia vývojová porucha, ktorá má negatívny dopad na písmo dieťaťa. Písmo je škaredé, neúhľadné, písmená sa líšia veľkosťou a to spôsobuje, že napísaný text je nečitateľný.
Táto porucha nie je spojená s mentálnymi problémami, problémami zraku alebo nevhodnou výučbou.
Dôvodom vzniku tejto poruchy môže byť napríklad nezrelosť nervových vláken zapojených do koordinácie hlavy, hornej končatiny, pohybov ruky a očí.
Diagnostika
Nie všetky poruchy učenia sú diagnostikované ako ochorenia. Preto je dôležitá diagnostika, ktorá odhalí, či dieťa má naozaj nejaký problém alebo sa mu jednoducho nechce.
Problémy napríklad s cudzím jazykom, gramatikou alebo matematikou nemusia mať hneď pôvod v dyslexii, ale dieťa jednoducho na vstrebanie nových informácii potrebuje dlhší čas a viac sa učiť.
Mohlo by vás zaujímať tabuľka veľkosti detského oblečenia a topánok
Ako liečiť poruchy učenia
Dieťa trpiace poruchou učenia by malo byť pod odborným dohľadom, vďaka ktorému sa problémy časom môžu zmierniť.
Taktiež je veľmi dôležitý individuálny pedagogický prístup a v niektorých prípadoch sú kritéria na hodnotenie detí s takýmito problémami zmiernené.
Dôležitá je tu aj trpezlivosť rodičov a zvýšená starostlivosť o dieťa, predovšetkým pri domácom učení sa.
Lekára by sme mali navštíviť, ak rodičia na svojom dieťati vidia, že má nejaký problém – či už s písaním, čítaním alebo celkovo s učením.
Dôležité však je taktiež rozoznať či ide o poruchu alebo ide len o lenivosť dieťaťa. To môžeme ľahko odhaliť podľa správania dieťaťa – či rado chodí do školy či je aktívne, motivované alebo či je večne unavené, otrávené až znechutené.
Použité zdroje: základné zdroje textu