Úvod / Akútne interné stavy / Potup pri volaní záchranky

Potup pri volaní záchranky

správny postup pri volaní záchrankyAko presne postupovať v situácií ak treba volať záchranku? Čo všetko treba povedať a v akom poradí? Volanie záchrannej zdravotnej služby (záchranky) patrí medzi základné veci pri poskytovaní prvej pomoci.

V skratke – ako postupovať pri volaní záchranky:


  • vytočte číslo 155 alebo 112
  • povedzte čo sa presne stalo
  • uveďte miesto, kde k udalosti došlo ak voláte z mobilného telefónu uveďte aj mesto
  • informujte dispečera o zranených (počet osôb, ktoré potrebujú pomoc, pohlavie, vek)
  • povedzte dispečerovi meno a číslo svojho telefónu
  • trochu detailnejšie upresnite miesto udalosti

Pri volaní rýchlej záchrannej služby zachovajte pokoj a rozvahu. Na situáciu, že by mali poskytnúť prvú pomoc nie je prevažná väčšina ľudí pripravená. Pritom zdržanie sanitky a nesprávne poskytnutá prvá pomoc môžu znamenať smrť alebo vážne poškodenie na zdraví.

V krízovej situácii je veľmi dôležité zachovať chladnú hlavu a zavolať záchrannú službu. Ak neovládate prvú pomoc, tak nemajte žiadny strach, dispečer vám poradí, ako správne postupovať a bude s vami udržiavať kontakt až do príchodu sanitky. Tá zvyčajne dorazí za 7-8min. Zákonom nariadená povinnosť je doraziť na miesto nehody najneskôr do 15 min od prevzatia správy. V okamihu keď sa dovoláte, nepanikárte a snažte sa odpovedať stručne a vecne. Zdržanie pred výjazdom môžu spôsobiť aj zbytočné dohady s dispečerom. Základom je presne povedať čo sa stalo. Podľa tejto informácie dispečer nielen posúdi akú pomoc vyslať, ale taktiež vám presnejšie poradí ako pomôcť.

Ďalej uveďte presné miesto udalosti a základné informácie o počte postihnutých, ich pohlavie a približný vek. Nezabudnite uviesť meno a číslo svojho telefónu pre prípadný spätný kontakt pri hľadaní miesta. Ďalším dôležitým krokom je spresnenie miesta udalosti ohrozujúce ľudský život. Ak sa stala v byte, na pracovisku alebo v inom uzavretom priestore, je nutné oznámiť adresu a číslo domu, poschodie aj meno majiteľa bytu. Na sídliskách je tiež dôležité popísať, ako sa k domu dostať. Ak došlo k nešťastnej udalosti na ceste alebo vo voľnom priestore, je to zložitejšie. Záchranná služba potrebuje na orientáciu záchytný bod, ktorým môže byť napríklad atypicky vyzerajúca budova v blízkosti, čerpacia stanica, park, križovatka, meno poslednej dediny, poprípade odbočka.

Na linku 155 sa dovoláte bezplatne z telefónu akejkoľvek verejnej siete na Slovensku a z mobilných telefónov. Pri volaní z mobilu je však potrebné zdôrazniť, kde a v akom meste sa presne nachádzate. Nemusíte sa totiž dovolať na najbližšiu záchrannú službu.

Čo sa píše v zákonoch týkajúcich sa neposkytnutia prvej pomoci:

1) Kto osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí príznaky vážnej poruchy zdravia, neposkytne potrebnú prvú pomoc, hoci tak môže urobiť bez nebezpečenstva pre seba alebo iného, môže byť potrestaný odňatím slobody až na jeden rok.

2) Kto osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí príznaky vážnej poruchy zdravia, neposkytne potrebnú pomoc, hoci je podľa povahy svojho zamestnania povinný takú pomoc poskytnúť, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky alebo zákazom činnosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *