Úvod / Syndrómy / Serotonínový syndróm

Serotonínový syndróm

Serotonínový syndrómSerotonínový syndróm je nebezpečný stav, ktorý sa môže objaviť vplyvom užívania rôznych liekov. Bez správnej diagnózy a liečby môže postihnutého človeka ľahko usmrtiť, a preto je vhodné o ňom poznať niektoré základné informácie.

Serotonínový syndróm a jeho príčiny


Serotonín patrí medzi tzv. neuromediátory, tj. je to zlúčenina, ktorá v nervovom systéme prenáša informácie medzi nervovými bunkami. Týchto neuromediátorov je viac a musí medzi nimi existovať rovnováha. Existuje však mnoho liekov, ktoré túto rovnováhu vychyľujú, a to buď cielene, alebo ako vedľajší účinok. Ak dôjde k nadmernému posilneniu serotonínového systému, môže sa objaviť vyššie spomínaný syndróm.

Medzi lieky, ktoré môžu spôsobiť posilnenie serotonínového systému, patria niektoré antidepresíva (hlavne. SSRI, SNRI a tzv. inhibítory monoaminooxidázy), triptány, niektoré lieky stimulujúce centrálny nervový systém, niektoré lieky proti zvracaniu a opiáty používané v liečbe bolesti. Celkový zoznam rizikových liekov je veľmi dlhý a presahuje ciele tohto zámerne jednoduchšieho textu.

Prejavy

Prejavy serotonínového syndrómu môžu byť značne nepríjemné a dramatické. Človek sa začne nadmerne potiť, má zvýšený krvný tlak, cíti búšenie srdca, rozšíria sa mu zrenice a môžu sa objaviť aj kŕče svalov.

serotonínová búrkaTypicky je tento syndróm sprevádzaný zvýšenou teplotou a neurologickými prejavmi (bolesti hlavy, halucinácie, zmätenosť a pod.).

Ťažké formy serotonínového syndrómu môžu neskôr vyústiť v rozvrat vnútorného prostredia s rozpadom svalových vlákien (rabdomyolýza), so zlyhaním obličiek a s poruchou koagulovateľného systému, čo môže vyústiť v diseminovanú intravaskulárnu koagulopatiu. Tento stav už môže dotyčného ľahko usmrtiť.

Diagnostika

Diagnózu je možné stanoviť na základe príznakov, ktoré sa objavujú u chorého užívajúceho niektorý z potenciálne rizikových liekov.

Liečba serotonínového syndrómu

Základom je pochopiteľne okamžité vysadenie medikácie, ktorá by mohla syndróm spôsobovať. Väčšinou je toto vysadenie nasledované pomerne rýchlou stabilizáciou stavu. V niektorých prípadoch možno aplikovať niektoré lieky, ktoré pomôžu aktivitu serotonínového systému stlmiť.

Serotonínový syndróm a najmä jeho ťažké prípady môže byť potrebné liečiť na monitorovanom lôžku so zaistením dychových funkcií (intubácia, umelá pľúcna ventilácia), tlmením horúčky (podávanie antipyretík), dôslednou hydratáciou a udržiavaním vnútorného prostredia organizmu.

Serotonínový syndróm
5 (100%) 21 hlasov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *